Velkommen til BARsnakk
Dette er et praterom for deg som har en mor eller
far, eller andre du bryr deg om, med rusproblemer. Er det første gang du er her, kan du trykke her
for å få vite mer om oss. Hvis du har vært her før, kan du gå direkte til forumet.
Om BARsnakk
BAR ble startet i 2009, og er en interesseorganisasjon for barn av foreldre som er avhengige av rus. Vi som jobber med Barsnakk heter Marius og Mia. Vi har laget denne siden fordi vi syns det er viktig at du får lov å snakke om hvordan du har det, enten med oss, eller med andre som er i samme situasjon som deg.
På BARsnakk er du 100% ANONYM, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet, eller tenke at du gjør noe galt når du snakker her. Hvis du ikke vil snakke trenger du ikke det heller. Du kan også bare gå inn på forumet vårt og lese hva andre har skrevet. Kanskje finner du noen som er i samme situasjon som deg, og som tenker på de samme tingene du tenker på.
Hver tirsdag og torsdag mellom 16-19 er chatten åpen. Da kan du snakke med en voksen som jobber BARsnakk om hva du vil, og du er fortsatt anonym. Er du fortsatt litt usikker på hvordan denne chatten fungerer, og hva du kan gjøre her inne? Vi har laget en liste over de mest vanlige spørsmålene.
Vi er veldig glade for at du er her. :)
Howdy, Stranger!
It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!
Forum
Start en ny samtaleHowdy, Stranger!
It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!
hvordan gå frem?
-
Hei, jeg er ei jente som er eldst av 4 søsken, de minste er 11 og 13 år. I mange år har min mor levd med en alkoholiker og hun har selv vært påvirket, hun har tidligere opplevd traumatiske opplevelser i sin barndom og det som har vært nå i de senere årene er at hun har gått mer og mer ut, vært frem og tilbake på eksene sine, hvorav noen av dem har vært voldelige..
Jeg var ofte sint og brukte å angripe henne verbalt for det hun utsatte seg for.. nå har jeg lært meg å sette grenser på hva jeg skal bry meg om, men jeg bryr meg om de som ennå er små. Her om dagen kom hun minste til meg og sa hun var redd og lei seg fordi mamma drakk ofte, mamma vil ikke inse det selv, og sier hun ikke drikker mye, broren min som er et år yngre kontaktet barnevernet som ikke gjorde noe, fordi ( det er stygt å si kanskje) men manipulerte barneverne til å tro at ingenting var feil. Jeg er midt oppi utdannelsen min og får ikke gjort så mye, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne.. jeg vil ikke angripe lengre, men hjelpe.
Hva kan jeg gjøre?
hilsen en sliten og trist 24 åring.
-
Hei,
så fint at du deler med oss om hvordan du har det. Det høres trist og slitsomt ut å ha det sånn, det kan jeg virkelig følge deg på...
...og så leser jeg at du både vil hjelpe din mamma, og er bekymret for småsøskene dine.
Jeg pleier å si det sånn, kanskje med risiko for å høres veldig kald ut, at dersom din mamma har blitt avhengig - er det nok desverre nokså lite du kan gjøre, for at hun skal slutte. Hun må selv velge å ta imot behandling for dette i så tilfelle. Hva tenker du om det jeg sier?
Når det er sagt, vil jeg også si, at både du - og dine mindre søsken har all rett å få "hjelp" eller støtte i en slik situasjon. Er det slik at du har anledning å kontakte barnevernet på nytt og melde din bekymring også.?
Ellers finnes det jo mange fine og bra tilbud rundt om i landet for barn og unge (og eldre) som sliter forskjellig på grunn av at noen drikker for mye i familien. Som regel er det en god støtte i hverdagen bare, når livet ellers rundt en, er tøft. Og så trenger du ikke å bære på det hele alene...
Hvis du vil, kan du alltid ringe oss på kontoret - eller logge på chatten (hvis du fortsatt vil være anonym) - og prate litt mer om hvordan dette er for deg. Eller så kan vi også hjelpe deg å finne noen tilbud der du bor, om du vil det?
Uansett så er vi her,
Varm hilsen, BAR-Mia
-
Hei,
jeg er i en lignende situasjon, og har blitt anbefalt å ta kontakt med dere. Men etter å ha sett rundt i en halvtime på nettsiden deres har jeg fortsatt ikke funnet noen informasjon om hva dere faktisk gjør-og hvor i landet. Ofte for oss "eldre" som skal ta vare på de yngste så er det nok å bruke den lille energien vi har bare på å finne frem til slike nettsider, og å finne tid og krefter til å gå inn på dem. Og nederlaget med å ikke finne noen informasjon, og å komme til en chat som er offline, er ganske tungt. Så mitt tips til dere er at dere skriver mer om hvordan vi som faktisk ER barn av rusmisbrukere kan få direkte hjelp, og å komme i gang, og ikke bare informasjon om hvordan du kan hjelpe barn av..
Det vi leter etter en en bruksansvining på hvordan vi kan få ordnet opp i problemene våre, og til dem rundt oss. Dere kan nok ikke gi oss en bruksanvisning på det-men kanskje en start til en? -
Hei,
Takk for ditt innlegg. Og takk for VIKTIG tilbakemeldning, ikke minst.
Vi har valgt å utforme denne nettsiden som et ”praterom” på nett – som du ser med både chat og forum. Våre erfaringer sier oss at det å snakke om det – i seg selv – kan være til god hjelp. For noen.
Vår tanke, og vårt ønske er at dette kan være et sted for deg, hvor du kan få muligheten å si det sånn som det er til, helt anonymt – å begynne å snakke om det. Hvordan du har det. Altså, begynne på veien ut av det helvete det kan være, når noen en er glad i ruser seg.
Og du har helt rett, jeg kan ikke gi deg en bruksanvisning på hvordan du kan (eller skal) løse problemene dine – eller til dem som er rundt deg. Selv om jeg kanskje veldig gjerne skulle ønske at jeg kunne det. For - jeg vet også at det er vondt.
Samtidig vil jeg ikke bestemme hva som er best for deg – men jeg vil heller være her som en ”samtalepartner”, så at vi kanskje kan undre oss sammen om hvordan du kan gå videre. På en måte som passer best for deg…(og de som er rundt deg). Om det er det du vil og trenger.
Av og til er det ikke engang lett å selv finne ut hva man vil og trenger – derfor vil jeg også gjerne ”hjelpe til” å prøve å finne ut av det sammen med deg. Eller, at du kan finne tips og triks gjennom å lese hvordan andre har gjort det i sin situasjon.
Chatten er åpen 2 ganger i uken – og vi på kontoret er tilgjengelige for en prat på telefon, eller via e-post hver dag. Vi kan også gjøre avtale på å møtes, da i Oslo og omegn i første omgang.
Forumet er her døgnet rundt, og siden i seg er jo geografisk uavhengig.
Dersom du vil vite mer om hva organisasjonen BAR jobber med – hva vi gjør – kan du lese mer om dette på våre sider www.barweb.no - du kan også bare klikke på den nederste boblen her på siden, så kommer du rett dit.
Håper at dette var noe nyttig for deg, og som sagt hører vi gjerne mer fra deg om hva vi kan gjøre for deg!
Mange gode tanker,
BAR-Mia
-
Hei,
jeg refererte vel helst til barweb.no, og ikke barsnakk.no. Kom inn på denne siden via barweb, så det ser ut som at jeg har blandet litt. Beklager. -
Hei igjen,
Ok, inget å beklage seg for! Jeg syns at det var nyttig og bra tilbakemeldning fra deg, vi setter pris på den!
Har også startet en ny tråd her nå, som går på forskjellige måter vi kan ta vare på oss selv på. Håper på at den fylles opp etterhvert med masse gode tips og triks.
Som jeg skrev i tidligere innlegg også er du hjertelig velkommen å ta kontakt med oss, dersom det er noe vi kan gjøre for deg? Og/eller skrive mer i forumet selvsagt!
Ha en fin dag,
BAR-Mia
Kommentarer
-
Velg et spørsmål
- Er jeg anonym her?
- Må jeg si hvor gammel jeg er?
- Hvem er det jeg chatter med hos dere?
- Hva er taushetsplikt?
- Kan andre lese hva jeg skriver?
-
Er jeg anonym her?
Ja, på BARsnakk er du helt anonym, både på chatten og på forumet. Så lenge du selv ikke forteller hvem du er, kan vi ikke få rede på det.
-
Må jeg si hvor gammel jeg er?
Nei, du kan velge selv hva du vil si, men for å starte samtalen på chatten må du oppgi kjønn og hvilken aldersgruppe du er i – og om du vil ha nickname.
-
Hvem er det jeg chatter med hos dere?
Når du logger på kommer du i kontakt med en av våre frivillige. Du kan se bilde av dem i vinduet som åpner seg – men de kan ikke se hvem du er. Mange av våre frivillige har selv vokst opp i hjem med rusproblemer, og vet derfor mye om hvordan det kan være. De har selvsagt taushetsplikt.
-
Hva er taushetsplikt?
Taushetsplikt betyr at vi ikke har lov å fortelle videre til andre hvem du er, og hva akkurat du har fortalt.
-
Kan andre lese hva jeg skriver?
Nei. Alle samtaler blir arkivert – helt anonymt – slik at vi skal kunne bruke dem for å lære mer og bli enda bedre.
-
Er dere psykologer?
Nei. Vi er vanlige unge voksne og voksne som er her for deg, men som har blitt opplært til å snakke med barn, ungdom og voksne om ting som kan være vanskelige.
-
Hva skjer om jeg forteller om hvordan det EGENTLIG er?
Du kan være helt trygg på at det ikke hender noe skummelt, selv om du forteller oss hvordan du har det. Kanskje kan du føle deg litt bedre etter å ha fått sagt det til noen. Den anonyme chatte-tjenesten er her bare for at du skal ha noen å snakke med. Men hvis du velger å fortelle oss hvem du er, og lever i en situasjon som er farlig for deg, har vi meldeplikt og må si fra til barnevernet så de kan hjelpe deg.
-
Hva er meldeplikt?
Meldeplikt betyr at hvis du er under 18 år og lever i en situasjon som er farlig for deg – og du forteller oss hvem du er – må vi si ifra til barnevernet, så de kan hjelpe deg. Hvis vi i løpet av samtalen føler at vi bør si fra til barnevernet, vil vi alltid snakke med deg om dette FØR vi melder til noen. Dersom det skulle skje at vi melder fra, kan du fortsatt komme til oss for hjelp og støtte.
-
Kommer barnevernet og tar meg om jeg forteller?
Barnevernet kommer KUN hvis vi vet hvem du er(se svaret under Hva er meldeplikt?) Barnevernet har noe som heter undersøkelsesplikt. Det betyr at de MÅ de undersøke saken hvis de får vite at noen gjør deg vondt. Barnevernet har også en tidsfrist, og må undersøke saken før det går for lang tid. Det er viktig at barnevernet har regler som fører til at barn og unge som trenger hjelp får det.
Det er alltid mange andre ting som prøves ut før man eventuelt må flytte fra hjemmet sitt. På en måte kan vi si at det er det siste som skjer.
-
Er dere bare her på tirsdager og torsdager?
BARsnakk chat er åpen tirsdager og torsdager mellom 16.00 og 19.00. I forumet kan du skrive når som helst på døgnet, alle dager, uansett hvor du er. I tillegg kan du avtale å møte oss på vårt kontor i Oslo, eller en annen plass i Oslo hvor du vil møtes. Det kan for eksempel være en cafe, skolen, fritidsklubben eller en park.
-
Hvis jeg ikke vil snakke på chatten eller forum, hva gjør jeg da?
Om du ønsker å snakke med noen av oss utenom tirsdager og torsdager er det bare å ta kontakt på telefon: 21 23 45 93 eller e-post: post@barweb.no. Da kan du også avtale å møte oss en plass. Vi som jobber her heter Mia og Marius. Vi er snille, lett å prate med, og har også taushetsplikt.